Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG – wzrósł o 7 proc. Można powiedzieć, że nasz rynek, choć działał w czasie dużej zmienności cen ropy naftowej na świecie, to nauczył się na nowo funkcjonować w trudnym otoczeniu gospodarczym. Wśród najważniejszych czynników, które wpływały na realia handlu paliwami w Polsce trzeba wymienić przedłużającą się wojnę w Ukrainie, konieczność zmiany kierunków zaopatrzenia po wprowadzeniu unijnego embarga na import ropy i paliw gotowych z Rosji oraz wizję końca możliwości sprowadzania z tego kierunku ważnego paliwa jakim jest LPG. Po dużych przetasowaniach na rynku detalicznym, będących skutkiem fuzji Orlenu i Lotosu oraz wejścia na rynek węgierskiego MOL-a, w 2024 byliśmy świadkami kolejnej zmiany, czyli wejścia do czołówki sieci stacji paliw należącej do spółki Anwim marki Moya. Szerzej przybliżamy te tematy w Raporcie, którego celem było omówienie głównych zjawisk i trendów obecnych na rynkach ropy naftowej, ale w przełożeniu na krajowego sektor paliw, biopaliw oraz LPG, a zebrane dane zaprezentowaliśmy w atrakcyjny sposób w tabelach i wykresach. Niewątpliwą wartością raportu są wywiady z przedstawicielami branży, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami związanymi z prowadzeniem działalności na polskim rynku. Tegoroczny raport kierujemy do uczestników rynku paliw płynnych w Polsce i firm, które działają w otoczeniu tego sektora. Jesteśmy jednak przekonani, że zawarte w nim informacje okażą się pomocne w definiowaniu działań związanych z planowaniem inwestycji w sektor paliwowy i biopaliwowy i LPG.
Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024